Mensen luisteren naar podcasts omdat ze vermaakt willen worden, maar nog vaker om iets nieuws te leren. Dit zijn twee positieve associaties die je absoluut wilt koppelen aan jouw product of dienst.
Samen een podcast maken voor een aantrekkelijk tarief?
Lees verder en neem contact op!
Met negen miljoen smartphonebezitters in Nederland en razendsnel internet is de podcast een kanaal met ontzettend veel potentie. Een podcast maken is relatief goedkoop en heeft grote voordelen. We hebben er vijf voor je op een rijtje gezet:
Storytelling helpt bedrijven om nieuwe en bestaande klanten te raken en in beweging te krijgen. Sterke en authentieke verhalen kunnen zorgen voor een hechte(re) band met je doelgroep. Maar let op: content mag dan king zijn, consistentie is queen. Daarom is belangrijk om op vaste momenten, voor een langere periode, nieuwe podcasts te produceren. Op die manier blijf je on top of mind bij jouw klanten en doelgroep.
Podcasts luisteren is voor veel mensen een manier van nieuws consumeren. Wanneer je in jouw podcast stilstaat bij actuele trends en ontwikkelingen en interessante weetjes en feitjes deelt binnen jouw vakgebied, geef je de luisteraar het gevoel dat hij is bijgepraat.
Via een podcast kun je leuke interviews en inspirerende verhalen delen. Denk bijvoorbeeld aan een mooie klantcase. Grote kans dat jij je doelgroep positief beïnvloedt met een meeslepend, herkenbaar verhaal.
Radio luisteren ervaren veel mensen als een ontspannende bezigheid. Podcasts kunnen hetzelfde effect hebben. Nodig gastsprekers uit om een zo divers mogelijk publiek aan te spreken.
Met een strakke podcast laat jij zien (of eigenlijk: horen) dat je een autoriteit bent binnen je vakgebied. Met kennisdeling, storytelling en interessante interviews kun je een sterk, vertrouwd en persoonlijk beeld neerzetten van jouw organisatie. Een podcast is daarom ideaal om het merkbewustzijn bij potentiële klanten te vergroten. Ook het integreren van informatie over jouw producten en diensten kan op een handige manier gecombineerd worden met de andere content.
De laatste tijd zien we bedrijven experimenten met verschillende contentvormen op sociale media, voor de afwisseling en op zoek naar relevantie voor de ontvanger tussen al het mediageweld. Podcasten is een goede manier om op te vallen in als het aanbod. Wetenschappers zeggen dat gesproken woorden sneller worden opgenomen dan geschreven tekst. Luisteren werkt enorm effectief om dingen te leren. Daarnaast verwerk je veel meer informatie in dezelfde tijd als je luistert, dan als je leest. Je brein is er dol op!
Een goed voorbeeld van een podcastserie, gemaakt door BrightTV is:
‘De pen is scherper dan het zwaard’
25 jaar stichting Röportaj. Dat is waar deze podcastserie over gaat. In 4 afleveringen horen we hoe het met persvrijheid en onafhankelijke journalistiek in Turkije is gesteld. Van de oprichting van de stichting tot de huidige actualiteit. In de serie komen oprichters van Röportaj, huidige bestuursleden, betrokkenen en vooral ook met journalisten uit Turkije en Nederland aan het woord.
De podcast-serie is gemaakt door freelance journalist Erik Bootsman van BrightTV, in opdracht van stichting Röportaj, en is mede mogelijk gemaakt door de Eva Tas Foundation.
Klik op één van de afleveringen hieronder om te luisteren of lees meer op de site van Röportaj.
Een podcast maken is, met een beetje professionele hulp, makkelijk te maken. Het enige wat je nodig hebt is een goed idee voor content. Wij hebben de apparatuur en nemen de tijd om alles op te nemen. Podcasts hoeven niet lang te zijn. Een podcast van 10-15 minuten kan even waardevol, of soms nog waardevoller zijn dan een podcast van 45 minuten. Het belangrijkste is dat jouw boodschap goed overkomt en dat mensen niet afhaken omdat de verhaallijn zoek is geraakt.
Heb je hulp nodig met het opnemen van jouw podcast? Of zoek je iemand met media ervaring die over vorm en inhoud met je meedenkt voor een vriendelijk tarief?
Neem contact op!
BrightTV
Rading 2 a33
1231 KA. Loosdrecht
0653945680
Erik Bootsman